جک هیدرولیک (سیلندر هیدرولیک)

جک هیدرولیک

وقتی اسم جک هیدرولیک میاد اولین چیزی که به یاد مردم میاید درمورد خودرو و پنچری لاستیک خودرو است که به کمک جک خودرو بالا میرود و پنچری لاستیک یا تعمیرات لازم بر روی خودرو انجام میشود. و قابل توجه هست که این جک که به اسم جک روغنی هست توانسته خودرو را با وزن بالا بلند کند تا تعمیرات انجام شود.

از انواع جک های هیدرولیکی برای بالا بردن و نگه داشتن اجسام سنگین استفاده میشود و آنها کاربرد خوبی در انواع صنعت ها دارند.

کاربرد

همانطور که گفته شد انواع جک های هیدرولیکی در انواع صنعت ها کاربرد دارند و مورد استفاده قرار میگیرند برای مثال هر جایی که در صنعت خودرو سازی نیاز به ارتفاع گرفتن باشد از جک روغنی یا از نواع جک های هیدرولیکی در تجهیزات راهسازی  آسانسور ها  ماشین آلات  معدن و کشاورزی  لیفتراک ها  کمپرسی ها و…

مزایا

1 طراحی های خوبی دارند و به آسانی مورد استفاده قرار میگیرند.

2 جک های هیدرولیکی طراحی ها و انواع مختلفی دارند و تقریبا همه آنها فضای زیادی را اشغال نمیکنند.

3 نسبت به سایر تجهیزات و جک ها وزن سبک تری دارند.

4 یکی از بهترین گزینه برای ارتفاع دادن به اجسام سنگین میباشد.

انواع جک های هیدرولیکی

این جک های هیدرولیکی بر اساس سیلندر آنها به سه دسته تقسیم میشود.

1 جک یک راهه

2 جک یکطرفه

3 جک دو طرفه

جک هیدرولیک یک راهه

در این جک قطر دسته و پیستون یکسان است و طراحی این جک ها به گونه ای هستند که روغن فقط از یک مسیر میتواند وارد و خارج شود. و این جک های یک راهه تنها این توانایی را دارند که بار یا شی سنگین را بلند کنند و هیچ نیرویی برای پایین آوردن آن ندارند

جک هیدرولیک یکطرفه

در این جک قطر پیستون از اندازه دسته پیستون بیشتر است. در این جک دو مسیر ورودی و خروجی وجود دارد که یکی از مسیر های ورودی و خروجی برای هوا و دومین مسیر ورودی و خروجی برای روغن میباشد. جک هیدرولیک یکطرفه مانند جک هیدرولیک یک راهه هست و نیرویی فقط برای بلند کردن اجسام دارد و هیچ نیرویی برای پایین آوردن آن ندارد.

جک هیدرولیک دو طرفه

در این جک قطر پیستون بیشتر از قطر دسته پیستون میباشد. در جک هیدرولیک دو طرفه دو مجرای ورودی و خروجی برای روغن وجود دارد از یکی از آن روغن وارد و از بعدی روغن خارج میشود. این نوع جک مانند قبلی ها نیست و نیرو برای بالا آوردن و هم پایین آوردن دارد.

تفاوت جک پنوماتیک با جک هیدرولیک

جک پنوماتیک

در جک پنوماتیک هوا به عنوان عامل استفاده میشود و به این سیستم باز میگویند زیرا هوا از مجرایی خارج میشود و به محیط باز میرود. از این جک ها برای ایجاد فشاری پایین تر استفاده میشود و حساسیت کمی در تغییر دما دارند.

جک هیدرولیک

در این جک ها از روغن به عنوان عامل کارکرد استفاده میکنند. و از جک هیدرولیک در فشار بالاتر استفاده میشود و مانند جک پنوماتیک نیست.

در کل جک پنوماتیک و هیدرولیک از نظر ساختار و عملکرد با هم تفاوت دارند و مانند یکدیگر این دو جک نیستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.